När du eller ditt företag blivit registrerat får du åtkomst till en webbplats där du kan ansöka om kort och behörigheter för dig och dina anställda. Status kring din beställning kan du sedan följa på webbplatsen.
När ärendet får statusen klar kan du hämta ut ditt kort på något av Stockholms Hamnars utlämningsställen. Kort lämnas bara ut till den person kortet är utställt till, mot uppvisande av identitetshandling. Ansökningar hanteras normalt inom 1-2 arbetsdagar.
Viktigt att veta i samband med att du ansöker
Avvikelser från gällande regler och villkor kan leda till böter och/eller avstängning från hamnanläggningar som tillhör Stockholms Hamnar.
Förlorat kort ska omedelbart anmälas till Stockholms Hamnar.
Alla behörighets- och passerkort som utfärdas är personliga och ska hanteras som värdehandling. Det är därför aldrig tillåtet att låna ut ett kort.
För anskaffande av behörighets- och passerkort kan en avgift tas ut av Stockholms Hamnar.
Om du har beviljats ett behörighets- och passerkort är du skyldig att bära det synligt och att visa upp det tillsammans med legitimation vid kontroll i en hamnanläggning.
Du ska se till att ingen obehörig följer med vid in- och utpassering i hamnanläggningar och byggnader.
Observera att det är ditt ansvar att kortet är giltigt samt att förnya det i god tid.
Om du ändrar något beträffande din anställning, hamnanläggningar/byggnad du arbetar i eller andra uppgifter som till exempel kontaktuppgifter är du skyldig att informera Stockholms Hamnar om detta.
Om du inte hämtar ut ett beställt behörighets- och passerkort inom 14 dagar utgår en avgift på 372 kronor.
Utkvitterat kort ska återlämnas till Stockholms Hamnar inom 14 dagar efter att giltighetstiden gått ut. Om du inte lämnar tillbaka kortet, eller om du skadat eller tappat bort det, tar Stockholms Hamnar ut en avgift på 618 kronor.